ترمز ماشین

ترمز ماشین

لنت ترمز کفشکی تولید کارخانه ترمز ماشین، با داشتن رتبه اول استاندارد در ایران، از سختی، مقاومت و گیرایی بالایی برخوردار میباشد.

لنت ترمز کفشکی در برابر گرم بودن بالای کاسه و لنت که در اثر ترمز های پیاپی و یا سرد شدن آنی کاسه و لنت در برابر برف و باران ایجاد میشود، هیچ گونه تغییری نخواهد کرد.

کارخانه تولیدی و صنعتی ترمز ماشین به عنوان بزرگترین تولید کننده انواع لنت ترمز در ایران، آمادگی خود را برای پذیرش تولید انواع لنت ترمز کفشکی برای هر نوع دستگاه و ماشین آلات صنعتی در ابعاد و سایزهای متفاوت و با بالاترین کیفیت اعلام میدارد.

 

لنت ترمز 30 اینچ سیبره

کارخانه صنعتی و تولیدی ترمز ماشین اولین و بزرگترین تولیدکننده لنت ترمز و لنت کلاچ در ایران، کالایی دیگر را با عنوان لنت کلاچ پرس به سبد محصولات خود اضافه کرده است.

این محصول به صورت سفارشی در ابعاد و سایزهای متفاوت قابل تولید میباشد.

 

کلاچ پرس 65 تا 100 تن در ابعاد540*460*9

اگر جزء افرادی هستید که رانندگی پشت فرمان یک خودروی مجهز به جعبه ‌دنده‌ خودکار را امتحان کرده باشید، حتما متوجه دو تفاوت عمده میان جعبه‌ دنده‌های دستی و خودکار گردیده اید:

  • اتومبیل های مجهز به گیربکس اتومات، پدال کلاچ ندارند.
  • در گیربکس های اتومات تعویض دنده به ‌صورت دستی معنا ندارد و کافی است دنده در حالت حرکت D قرار گیرد، تا ودرو حرکت کند.

جعبه ‌دنده‌های خودکار (به همراه مبدل گشتاور) و جعبه‌ دنده‌های دستی (به همراه کلاچ) هر دو دارای یک نتیجه میباشند، ولی این کار را به دو روش کاملاً متفاوت انجام میدهند.

وظیفه اصلی گیربکس اتوماتیک یا جعبه دنده خودکار، تولید بازه‌ وسیعی از سرعت و گشتاور با وجود بازه‌ کوچک سرعت و گشتاور تولیدی توسط پیشرانه است. به عبارت دیگر، هر پیشرانه بازه‌ محدودی از سرعت و گشتاور را تولید مینماید که جعبه ‌دنده با کمک چرخ ‌دنده‌ها یا سیستم‌های مشابه این بازه را وسیع‌تر میکند.

 

مزایای گیربکس اتومات یا جعبه دنده خودکار

حال که با گیربکس اتوماتیک و نحوه کار آن آشنا شده اید، بهتر است با مزایای این نوع از جعبه دنده ها نیز آشنا گردید:

 

  • رانندگی راحت‌ در ترافیک‌های سنگین

استفاده از گیربکس اتوماتیک، نیازی به تعویض دنده مداوم نداشته و شما میتوانید با آسودگی بیشتری رانندگی ‌کنید. کافی ست دنده را در حالت D قرار دهید.

 

  • افزایش تمرکز راننده

استفاده از دنده اتوماتیک، موجب افزایش تمرکز در حین رانندگی میشود؛ چرا که دیگر راننده نیازی به دقت روی زمان تعویض دنده و دور موتور نداشته و این مسأله سبب میشود راننده تمام حواس خود را معطوف به مسیر پیش رو سازد.

 

  • کاهش فشار و حرکات فیزیکی راننده

هنگام فشار متداول و پی در پی کلاچ خودرو به خصوص در ترافیک های سنگین سلامت ماهیچه ها و عضلات پا، کمر و همین طور زانو به مرور زمان در معرض خطر قرار خواهد گرفت. در صورت کاهش حرکات، راننده احساس خستگی کمتری خواهد داشت .

 

  • آمار کاهش تصادفات

آمار تصادفات جهانی حاکی از آن است که خودروهای دارای گیربکس اتوماتیک کمتر از خودروهای دارای دنده دستی در تصادفات حضور دارند. البته که نمیتوان به طور قطع این موضوع را به سیستم دنده مرتبط دانست، بلکه شاید از حضور حواس و دقت راننده نشأت گرفته باشد.

 

  • عملکرد عالی در سرازیری‌ها و سربالایی‌ها

همان طور که آمار نشان میدهد، خودروهای دنده اتوماتیک در سربالایی‌ها و سراشیبی‌ها عملکردی بهتری دارند. ولی در صورتی که تعویض دنده دستی به اتوماتیک، غیرحرفه ای و با تجهیزات نامناسب انجام شود، ممکن است موجب عملکرد نامطلوب خودرو در سراشیبی‌ها و سربالایی‌ها شود.

نکات مهم تعویض روغن گیربکس
13 اسفند 1398

 

روغن گیربکس یک مایع روان کار است که وظیفه روغن کاری قطعات متحرک موجود در داخل گیربکس را بر عهده دارد. اما در گیربکس های اتوماتیک این روغن وظیفه دارد تا گیربکس را خنک کرده و نیرو را از سوی موتور به سمت جعبه دنده انتقال دهد.

در گیربکس های مختلف از روغن های متفاوتی برای روغن کاری استفاده میشود ولی نکاتی در مورد تعویض این روغن مهم برای هر نوع گیربکسی وجود دارد که دانستن آنها خالی از لطف نیست.

 

  • تعویض روغن گیربکس

 یکی از مهمترین مواردی که برای نگهداری از گیربکس اتوماتیک مورد استفاده قرار میگیرد، روغن گیربکس است. این روغن باید در زمان مناسب تعویض شود. چراکه عدم تعویض به موقع روغن گیربکس، آسیب های جدی ای را به کلاچ و باندهای داخلی گیربکس وارد می آورد.

بسته به نوع هر خودرو، زمان تعویض روغن گیربکس اتومات متفاوت میباشد. این زمان معمولاً در دفترچه راهنمای خودرو نوشته شده است. اما به طور کلی هنگامیکه خودروی شما 60 هزار کیلومتر کار کرد، باید اقدام به تعویض روغن گیربکس کنید.‏

اما این مقدار از کارکرد خودرو در شهرهای بزرگ و پر ترافیک کمی متفاوت تر است. چراکه روغن گیربکس هنگام ايستادن در ترافيک يا پشت چراغ هاي ‏قرمز روغن، تحت فشار و گرماي زياد در حال از دست دادن خاصيت روان کاري خود است.‏

 

  • انتخاب صحیح نوع روغن

بهترین نوع روغن گیربکس همان روغنی است که توسط شرکت سازنده خودرو پیشنهاد شود. روغن گیربکس انواع گوناگوني دارد که هر کدام خاصيت روان کنندگي و خنک کنندگي متفاوتي را ارائه ‏ميدهند.

به طور کلی میتوان 4 ویژگی کلی را برای روغن گیربکس اتوماتیک با کیفیت در نظر گرفت. این ویژگی های عبارت اند از:

  1. ‏چسبندگی و غلظت مناسب
  2. ‏حفاظت مناسب در برابر سایش
  3. ‏حفظ گرانروی در دمای پایین
  4. ‏قابلیت عالی در برابر اکسید شدن

 

  • بررسی سطح روغن

گیربکس اتوماتیک هر خودرو، نیاز به مقدار معینی روغن دارد. کم بودن روغن گیربکس از حد تعیین شده آسیب هایی از جمله روان کاری کمتر، گرمای بیشتر و در نتيجه آسيب رسيدن به ‏قطعات حساس داخل گيربکس را به همراه دارد. به همین علت اگر احساس کردید که گيربکس خودروی شما بيش از اندازه در دماي بالا کار ميکند، اين ‏موضوع ميتواند يکي از دلايل اين اتفاق باشد.‏

بر خلاف نکته فوق، روغن بيش از حد نيز موجب افزايش فشار داخل محفظه گيربکس و در نتيجه نشتي روغن خواهد شد ‏و بر روي کيفيت تعويض دنده ها اثر منفي داشته و همچنين باعث ايجاد لرزش در گيربکس خواهد ‏شد.‏

 

  • استفاده از افزودنی ها و شوینده ها

‏ افزودني ها موجب ترميم و شوينده ها باعث رسوب زدايي و هر دو با خواصي که دارند عملکرد گيربکس را ‏بهبود ميبخشند و به شما در نگهداری گیربکس اتوماتیک کمک فراوانی میکنند. اما شاین ذکر است که این شوینده ها پیش از تعویض روغن گیربکس و افروزدنی ها پس از تعویض روغن باید استفاده شوند.

اما اگر نامرتب نسبت به تعويض روغن اقدام ميکنيد يا زمان تعويض اوليه روغن گيربکس اتومات خودرو شما ‏به سر آمده و شما هنوز هم اقدام به تعويض آن نکرده ايد، بهتر است شوينده ها را با احتياط بيشتري مصرف ‏کنيد.‏

 

 

 

 

 

 

 

هفت اشتباه رایج در بین اتومات سوارها
06 اسفند 1398

گیربکس اتومات را میتوان یکی از بزرگترین اختراعات در صنعت خودروسازی جهان دانست. از جمله مزیت های گیربکس اتومات میتوان به ایمنی بالای خودرو ااشاره کرد. این نوع گیربکس در بین تمامی رانندگان چه رانندگان حرفه ای و چه رانندگان غیر حرفه ای از محبوبین بالایی برخوردار است.

اگرچه گیربکس اتوماتیک بسیار ایمن است، اما مواردی وجود دارد نباید که هنگام رانندگی با یک خودروی اتومات آنها را انجام دهید. در ادامه مطلب به شرح 7 اشتباه رایج در بین رانندگان خودروهای اتوماتیک میپردازیم. پس توصیه میکنیم اتومات سوارها تا انتهای این مطلب ما را همراهی کنند.

  

  • دنده خلاص در سراریزی

این عمل موجب کاهش سرعت خودرو شده و اجازه شتاب­گیری به شما نمیدهد. در واقع با انجام این کار، منبع روغن گیربکس قطع گردیده و از روان کاری برای عملکرد مطلوب گیربکس خبری نخواهد بود. نتیجه این عمل چیزی جز افزایش احتمال خراب شدن گیربکس اتومات نیست. برخی از رانندگان اعتقاد دارند با خلاص کردن دنده در هنگام سرازیری، در مصرف سوخت صرفه جویی میشود. اما در پاسخ به آنها باید چنین گفت که این رانندگان باید هزینه سوخت کمتر را باید با پرداخت هزینه‌های بالا برای تعمیر گیربکس اتومات خودروی خود جبران نمایند.

 

  • گاز دادن درجا پیش از قرار دادن دسته دنده روی D

هر راننده به طور متوسط یکبار این حرکت را در دوران رانندگی خود انجام داده است. منظور همان گار دادن بیش از حد به اتومبیل است. این عمل شوک بزرگی به گیربکس داده که میتواند باعث افزایش اصطکاک میان قطعات داخل گیربکس و موتور گردد؛ موضوعی که در آخر منجر به خراب شدن آنها خواهد شد.

 

  • تغییر وضعیت دنده زمانی که خودرو در حال حرکت است

این عمل باعث تغییر حالت قطعات گیربکس با سرعت بیشتر شده و در نهایت، موجب کاهش طول عمر مفید گیربکس اتومات میگردد. برای نگه داشتن خودرو بهتر است از سیستم ترمز کمک بگیرید. برخی افراد بدون گرفتن پدال ترمز اقدام به قرار دادن دسته دنده در حالت پارک مینمایند که این کار به نوبه خود، برای گیربکس مضر خواهد بود.

 

  • قرار دادن دنده روی حالت N (خلاص) در پشت چراغ قرمز

اغب افراد به منظور کاهش مصرف سوخت و حافظت از سیستم انتقال قدرت در برابر استهلاک بالا این عمل را انجام میدهند. در واقع، اگر دنده را روی D نگه داشته و پایتان را روی پدال ترمز فشار دهید، میزان استهلاک گیربکس کمتر خواهد بود. آسیب واقعی به گیربکس زمانی روی میدهد که قرار دادن دنده روی N و خارج کردن از آن صورت گیرد.

 

  • قرار دادن دنده در حالت P پیش از توقف کامل خودرو

قرار دادن دسته دنده در حالت پارک باعث میگردد تا یک پین قفل کننده داخل دنده متصل به شفت خروجی گیربکس قرار داده شود. چرخ‌ها هم به همین شفت متصل شده‌اند. از این رو، هنگامی که پین مذکور را قفل میکنید و خودرو همچنان در حال حرکت است، ریسک شکستن پین قفل کننده وجود دارد.

 

  • تحت فشار دادن موتور پیش از گرم شدن کامل آن

تحت فشار دادن موتور قبل از گرم شدن کامل آن یکی از بزرگترین اشتباهات به خصوص در فصل سرما است. زمان سرد بودن هوا، روغن سنگینتر شده و بسیار آهسته‌تر حرکت میکند. تقریباً یک دقیقه اجازه بدهید خودرو گرم شده و روغن به داخل گیربکس و تمام قطعات آن وارد شود. اگر شما در زمان روشن کردن خودرو مخصوصاً در هوای سرد، شروع به رانندگی پرسرعت کنید، این عمل موجب خراب شدن بسیاری از قطعات داخلی خودرو خواهد شد.

 

  • رانندگی کردن با روغن گیربکس کم

یک اتومبیل اتوماتیک برای کارکرد صحیح به میزان زیادی روی فشار مایعات وابسته است. یکی از نوظیفه های روغن گیربکس کمک به روان کاری گیربکس و خنک ماندن آن هنگام کار است. به همین علت اگر به مدت زیادی با روغن گیربکس کم رانندگی کنید، باید منتظر بروز مشکلات زیادی برای گیربکس اتومات خودروی خود باشید.

 

 

 

"حال زمین خوب نیست" این نتیجه گزارشات هواشناسی و جغرافی دانانی است که در این باره تحقیقات فراوان کردند. تعطیلی مدارس، دانشگاه ها و ادارات به دلیل آلودگی هوا، یکی از کوچک ترین عواقب و معضلات در کلان شهرهاست. همه صنایع به نوبه خود باید برای حل این معضل چاره ای اندیشیده و درصدد رفع آن برآیند. از جمله این صنایع، اتومبیل ‌سازی و ساخت قطعات وابسته مثل لنت ترمز است.

 

در بخش تولید لنت ترمز، این نظر به اثبات رسیده است که باید همه صنایع استفاده از لنت ارگانیک و اکوفرندلی را توسعه بخشند و طبق تحقیقات انجام شده با استفاده از تکنولوژی روز جهان، حتی میتوان از ضایعات و پسماند محصولات کشاورزی مانند پوست نارگیل، پوست دانه ‌های کاکائو، پوست تخم‌ مرغ، پوست موز و... با توجه به مشخصه ‌های مکانیکی و میکرو ساختاری آنها، در ساخت لنت ترمز استفاده کرد. به ‌این صورت محفاظت از محیط زیست به قسمت مهمی در طراحی و ساخت لنت ترمز تبدیل گردیده است.

 

خطرناک ترین ذرات در آلودگی هوا

اغلب مردم اطلاعاتی از مواد اولیه به کار رفته در تولید قطعات ندارند. طبق آخرین تحقیقات تا سال 2025 وزن مس به کار رفته در تولید لنت های کشور کالیفرنیا باید به کمتر از 0/5 درصد برسد. چراکه یکی از دلایل آلودگی هوا، سایش مواد لنت میباشد.  همچنین ایالت واشنگتن به دنبال راه حلی برای کاهش استفاده از مس در لنت ها است. زیرا ورود مس به آبراه ‌ها و رودخانه‌ ها حیات آبزیان، گیاهان و دیگر موجودات از جمله انسان را به شدت به خطر انداخته است.

 

طبق تحقیقات اخیری که بر روی دریای شمال انجام گردیده است، مشخص شد که 75 درصد از مس موجود در آن دریا، از سایش لنت ها میباشد. همچنین بر اساس آخرین آمار آلایندگی شهر تهران برای سال ۱۳۹۶، خودروهای سواری شهر تهران از دو طریق موجب تولید و انتشار ذرات معلق در هوای شهر تهران میگردند. بخشی عظیمی از این ذرات از اگزوز خودروهای سواری خارج شده و بخش دیگر ناشی از سایش لنت ترمز و تایر در سطح جاده ‌ها است و همین عوامل موجش شده تا تاثیر لنت ترمز بر آلودگی هوا به اثبات برسد.

 

میزان آلایندگی لنت ترمز وابسته به ویژگی هایی از جمله ویژگی‌های شیمیایی، فیزیکی و واکنش‌های Tribological  آن با سطح دیسک در حین ترمز دارد. به همین خاطر تحقیقات زیادی در حال انجام است تا تاثیر این مواد را بر روی سلامتی انسان به خوبی نشان دهد. این روزها افزایش خوردگی تایرها و لنت ها در اثر افزایش وزن خودرو است. چراکه با تغییر تجهیزات خودرو مانند پنجره های برقی و تهویه هوا، وزن خودرو نیز افزایش میابد. همچنین از طرفی سیستم ترمزها نیز دچار تغییر گشته و ترمزهای دیسکی جایگزین ترمزهای کاسه ‌ای‌ شده‌اند، ولی این تغییرات با اینکه عملکرد ترمز را بهبود بخشیده، باعث بروز آلودگی بیشتری نیز شده است.

 

تحقیقات نشان میدهد که حدود 50 درصد از مواد و ذرات تشکیل دهنده آلودگی هوا، ناشی از ذرات ساییدگی لنت ترمز میباشد. با گذشت زمان لنت ترمز خودرو و همچنین تایرها دچار خوردگی شده و بیشتر این مواد در قالب ریزگرد و ذرات معلق به جوی های خیابانی و سیستم فاضلاب و در آخر دریا ورود پیدا میکند. این ذرات زندگی موجودات دریایی و زنجیره‌ی غذایی را تهدید میکنند. برخی دیگر از ذرات نیز موجب آلودگی هوا و جذب از طریق سیستم تنفسی میشوند.

 

تاثیر لنت ترمز بر آلودگی هوا

مشکل آلایندگی اگزوز خودروها، با پیشرفت تکنولوژی ‌های پاک تا حد زیادی حل شده است، اما مشکل آلایندگی دیگر منابع مثل تایر و لنت ترمز همچنان باقی مانده است. این موارد نه ‌تنها کاهش پیدا نمیکند بلکه ممکن است در آینده آلاینده ‌های غیر اگزوزی از اهمیت بیشتری برخوردار گردند. به همین منظور کاهش آلودگی ناشی از سایش تایر و لنت ترمز، استفاده از ترمز الکتریکی و ترمزهای موتوری توصیه میشوند. همچنین بهتر است در ساخت تایرها از مواد مضر استفاده نگردد و سیستمی جهت کنترل فشار باد تایرها به‌ کار گرفته شود.

 

یکی از دلایل ساییده شدن تایرها، نوع و شیوه رانندگی است. از این رو با ارتقای سطح دانش و دگرگونی در نوع رانندگی مردم و نرم ‌تر کردن و آرام‌ تر کردن راندن خودروها به کاهش تولید آلاینده‌ها و ریزگردها کمک شایانی میکند. صنایع و کارخانجات خودروسازی از جمله مسئولانی هستند که در هنگام آلودگی هوا باید پاسخگوی مردم و جامعه باشند. اغلب مدیران این صنایع میدانند که بسیاری از ریزگردهای ناشی از سایش تایر و لنت ترمزها قابل اندازه‌گیری نمیباشند، بنابراین باید تکنولوژی تولید خود را ارتقا داده و اقدام به تولید قطعات با کیفیت نمایند. از جمله این اقدامات حذف آزبست در تولید لنت های ترمز سرامیکی است.

 

کلاچ اجزایی از ماشین است که در زمان نیاز، ارتباط یک محور را با محور دیگر قطع یا وصل میکند و سرعت های آن دو محور را به یک سرعت واحد رسانده و باعث انتقال انرژی میگردد.

در مقاله انواع کلاچ و گیربکس به تعریف و توضیحات کامل در مورد کلاچ و گیربکس و انواع آنها پرداخته شده است. اما مجموعه ترمز ماشین سعی دارد در این مطلب توضیحات جامع و کاملی در مورد دلایل مستهلک شدن صفحه کلاچ ارائه دهد.

اکثر ما آگاهیم صفحه کلاچ نیز همچون لنت ترمز، تسمه ها، تایرها و... یکی از قطعات مصرفی در خودرو به حساب می آید. طول عمر مفید و معین، از جمله ویژگی این قطعات مصرفی میباشد. این در حالی است که عدم رعایت برخی نکات باعث میشود، این قطعات زودتر از زمان پیش بینی شده، فایده خود را از دست بدهند. صفحه کلاچ نیز از این قاعده مستثنی نیست؛ چراکه تعویض زود هنگام این قطعه هم موجب از دست رفتن زمان میگردد و هم از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه نمیباشد.

همانطور که اغلب ما میدانیم سیستم عملکرد کلاچ بر اساس اصطکاک است و مواد اصطکاکی بر روی صفحه کلاچ شبیه موادی است که در روی لنت های ترمز به کار گرفته میشود. مقدار کارکرد صفحه‌ کلاچ یا عمر ‌مفید آن بسته به نوع خودرو بین ۵۰ تا ۶۰ هزار کیلومتر میباشد. البته شایان ذکر است که این مقدار به سبک رانندگی (رانندگی پرشتاب، رانندگی در ترافیک، نیم کلاچ و...) و جنس صفحه‌ کلاچ و عوامل دیگری بستگی دارد.

 

دلایل مستهلک شدن صفحه کلاچ

یکی از اصلی ترین دلایل مستهلک شدن کلاچ، عادات بدی است که در رانندگی وجود دارد. این عادت ها علاوه بر استهلاک بالای کلاچ، موجب افزایش مصرف سوخت، کاهش بهره وری و کاهش شتاب خودرو میگردند. در ادامه این مطلب به معرفی عاداتی در رانندگی میپردازیم که باعث مستهلک شدن زودتر صفحه‌ کلاچ میشوند.

 

  • رانندگی با کلاچ

اکثر خودروها دارای پدال استراحت نمیباشند. به همین علت بعضی از رانندگان هنگام رانندگی پای چپ خود را به پدال کلاچ تکیه میدهند. این کار یک اشتباه کاملاً رایج است. پدال های تعبیه شده در خودروهای سواری بسیار سبک بوده و به همین علت کوچکترین وزن موجب درگیر شدن کلاچ میگردد و باعث ایجاد لغزش و در نتیجه سایش صفحه ‌کلاچ خواهد شد.

 

  • پایین بودن سرعت عمل در تعویض دنده

این مورد از جمله ایراداتی است که در بین رانندگان به ویژه کسایی که به تازگی رانندگی آموخته اند، بسیار رواج دارد. هنگامی که رانندگان تازه وارد اقدام به رانندگی میکنند، سرعت عمل آنها در تعویض دنده به شدت کند بوده و همین امر باعث میگردد ه مدت زمان پایین نگه داشتن کلاچ زیاد شود. شاید از نظر مخاطب این امر چندان اهمیتی در مستهلک شدن صفحه کلاچ نداشته باشد، اما تکرار این امر در طول پیمودن مسافت های چنیدن کیلومتری، عملاً موجب افزایش استهلاک صفحه‌ کلاچ میگردد.

 

  • شتاب گیری در زمان فشرده بودن پدال کلاچ

هنگامی که رانندگان پیش از رهاسازی کامل کلاچ، اقدام به شتاب گیری مینمایند، ترکیبی از شتاب،  بالا رفتن دور‌ موتور و در‌گیر نبودن کامل صفحه‌ کلاچ رخ میدهد. نتیجه این ترکیبات چیزی جز لغزش صفحه ‌کلاچ بر روی چرخ ‌طیار و گرمای بیش از حد و آسیب دیدن صفحه کلاچ نیست.

 

  • استفاده از دنده معکوس به منظور کاهش سرعت خودرو

گاهی اوقات برای نگه داشتن و کنترل سرعت خودرو، راهی جز معکوس کشیدن وجود ندارد. اما باید این نکته را به افرادی که از این روش برای کاهش سرعت خودرو استفاده میکنند، متذکر شویم که این تکنیک موجب افزایش فشار بر روی صفحه‌ کلاچ شده و در نتیجه کاهش طول عمر صفحه‌ کلاچ را به همراه خواهد داشت.

 

  • تعادل در کلاچ گیری

رعایت این مورد باید بیشتر در مواقع بالا رفتن از شیب ‌ها مورد توجه قرار گیرد. اکثر رانندگان در سطوح شیب ‌دار تمایل دارند تا با استفاده از کلاچ و دنده مانع از عقب رفتن خودرو در هنگام ایست کردن در سرابالایی شوند و یا با نیم ‌کلاچ گرفتن زیاد بر روی شیب‌ ها باعث افزایش بیش‌ از‌ حد دمای صفحه کلاچ میشوند. به این کار در اصطلاح صفحه سوزاندن یا صفحه چسباندن میگویند.

 

  • رها کردن سریع پدال کلاچ

همان گونه ‌که نگه ‌داشتن بیش از حد کلاچ موجب سایش و خرابی صفحه‌ کلاچ میگردد، رها کردن بسیار سریع آن نیز باعث ایجاد شوک و فشار بر موتور و سیستم انتقال‌ قدرت می‌ شود که با خود گرمای زیاد و سایش صفحه ‌کلاچ را به همراه خواهد داشت.

 

  • فشار پدال کلاچ در حالت توقف خودرو

مورد گفته شده بیشتر توسط رانندگانی اتفاق می افتد که خودروی دنده ای دارند. این رانندگان زمانیکه خودروی ‌شان متوقف است، همچنان پدال کلاچ را فشار میدهند، مانند هنگامیکه در ترافیک هستند و یا زمانیکه منتظر سبز شدن چراغ قرمز میباشند. نگه ‌داشتن کلاچ در زمان توقف باعث سایش صفحه کلاچ و موجب آسیب به بلبرینگ کلاچ و دوشاخ کلاچ  نیز میشود.

 

  • حمل بار اضافی

رانندگان حتماً باید به ظرفیت خودروی خود توجه نمایند؛ زیرا حمل بار اضافی باعث افزایش وزن و در نتیجه افزایش فشار بر روی موتور و سیستم انتقال قدرت خواهد شد.

 

 

کلمه پرس واژه ای انگلیسی است به معنی فشار دادن و متراکم کردن و دستگاه پرس، دستگاهی است که از آن برای متراکم کردن و تغییر شکل فلزات و سایر مواد استفاده میگردد. منشاء فشار ورودی در دستگاه‌ های پرس با یکدیگر متفاوت است و در ابتدایی ترین این دستگاه ها، فشار مورد نظر با استفاده از نیروی مکانیکی و با دست اعمال میگردید.

 

انواع دستگاه پرس

اصلی ترین و مهمترین مشخصه در دسته بندی دستگاه های پرس، منشأ فشار میباشد. این فشار ممکن است بر اثر عوامل گوناگونی نظیر پمپ های هیدرولیکی و یا پمپ های پنوماتیکی ایجاد گردد. به همین دلیل دستگاه های پرس در دسته های زیر قرار گروه بندی میگردند:

  • دستگاه پرس هیدرولیک (Hydraulic press)
  • دستگاه پرس مکانیکی (Mechanical press)
  • دستگاه پرس کرانک یا میل لنگ (Crank Press)
  • دستگاه پرس کانکل یا اتصال گره ای (Knuckle Joint Press)
  • دستگاه پرس گریز از مرکز (Eccentric Press)
  • دستگاه پرس دنده‌ای (Rack And Pinion Press)
  • دستگاه پرس پیچ دار (Screw Presses)

 

  • دستگاه پرس هیدرولیک

این نوع از دستگاه پرس، از وسایل برقی ای محسوب میشود که فشار آنها با استفاده از فشار هیدرولیک تأمین میگردد. این فشار در یک محفظه به خصوص، میتواند با استفاده از پمپ ها و شیرآلات مختلف کاهش یا افزایش پیدا کند. گاهی اوقات به منظور افزایش ظرفیت پمپ ها در پروژه های مختلف، از دستگاه و سیستم هایی بهره میگیرند. این نوع از پرس های میتوانند برای کارهای با سرعت ثابت و نیز در ابعاد بزرگ اشتفاده شوند.

نحوه کار این صورت از پرس ها، مانند ترمزها و فرمان های هیدرولیک است که در آنها انتقال نیرو به وسیله مایع هیدرولیک انجام میگردد. همین امر موجب میشود که سرعت آنها نسبت به دستگاه های معمولی کمتر باشد و نیازمند کار و زمان طولانی تری هستند. دستگاه پرس هیدرولیکی را میتوان یکی از قدرتمندترین دستگاه های پرس دانست که دارای توان وارد کردن 75 هزار تن نیرو میباشد.

 

  • دستگاه پرس مکانیکی

این نوع از دستگاه پرس به گروهی از ماشین آلات تعلق دارد که در آن نیروی پرس کننده با بهره گیری از نیروی چرخشی یک موتور تأمین میگردد. در ابتدا، نیروی چرخشی یک موتور یا یک دستگاه الکتروموتور به وسیله یک مبدل به یک محور اعمال میگردد که کار فشار را انجام میدهد که در این صورت انرژی در پرس مکانیکی از موتور حاصل میشود. دستگاه پرس مکانیکی نسبت به سایر دستگاه های پرس به خصوص دستگاه پرس هیدرولیک، بسیار سریع تر بوده و به منظور انجام پروژه های سبک تر مورد استفاده قرار میگیرد.

نکته قابل توجه در مورد این دستگاه پرس این است که اعمال نیرو از جهات سرعت و بزرگی متغیر میباشند. به همین علت به هنگام فرایند تولید فشار با استفاده از دستگاه پرس مکانیکی، می بایست دامنه صحیح نیروی این دستگاه کنترل گردد. به طور معمول دستگاه ‌های پرس مکانیکی را بر اساس مشخصات فرآیند تولید انتخاب میکنند. عموماً از این دستگاه ها برای ساخت قطعات فلزی و کار با ورقه ‌ها استفاده می‌شود و نیروی آنها نسبت به پمپ ‌های هیدرولیک کمتر است. داده ها و شواهد نشان میدهد که قدرتمندترین دستگاه ‌های پرس مکانیکی در صنعت تولید مدرن، قادر به ایجاد حدود ۱۲ هزار تن نیرو میباشند.

 

  • دستگاه پرس کرانک یا میل لنگی

دستگاه پرس کرانک از اتصال یک میل لنگ به شفت کنترل کننده استفاده میکند. اتصال ایجاد شده بین میل لنگ با شفت دستگاه، موجب حرکت عمودی چند بالا پایین است. در واقع میله اتصالی و میل لنگ، نیروی چرخشی الکتروموتور را به نیروی فشاری تبدیل میکنند. ممکن است این نیرو به یک یا چند پیستون به صورت همزمان اعمال گردد. به همین علت بهترین انتخاب برای متراکم کردن چند گزینه، دستگاه پرس کرانک یا میل لنگ میباشد.

 

  • دستگاه پرس کانکل یا اتصال گره‌ای

این دستگاه پرس، انرژی یک الکتروموتور را از طریق یک طراحی اتصالی قدرتمند منتقل میکند. این دستگاه‌ عملکردی شبیه به دستگاه ‌های میل لنگ دارد، با این اختلاف که نیروی اعمال شده و تبدیل این نیرو با استفاده از یک گره در قسمت اتصالی انتقال داده میگردد. از دستگاه پرس کانکل برای انجام کارهایی به صورت عمودی و افقی استفاده میشود و میل لنگ محور کاملاً میچرخد. به همین علت کار با آنها در فشارهای مختلف بسیار آسان بوده و نیروی عظیمی به قطعه کار وارد مینماید.

 

  • دستگاه پرس گریز از مرکز

در این دستگاه پرس از یک الکتروموتور برای کنترل یک صفت خارج از مرکز استفاده میگردد که در یک میله اتصالی شروع به چرخش میکند. میله اتصالی این دستگاه در داخل یک مفصل کشویی قرار داشته که حرکت آن در داخل این مفصل باعث بالا و پایین آوردن پیستون دستگاه میگردد. این میله در مرکز قرار ندارد و به همین علت با عناوین دستگاه‌ های گریز از مرکز و خارج از مرکز شناخته میشوند. حرکت الکتروموتور به گونه ای میباشد که موقعیت شفت در گذر زمان را تغییر میدهد و این حرکت باعث بالا و پایین رفتن پیستون شده و در نتیجه وارد آوردن فشار برای پرس کردن قطعه کار میشود.

 

  • دستگاه پرس دنده‌ای

دستگاه پرس دنده‌ای انرژی ایجاد شده در الکتروموتور را با بهره گیری از یک چرخ دنده مستقیماً به یک سمت انتقال میدهد و این فشار به عنوان فشار متراکم کننده استفاده میگردد. در حقیقت نیروی تولید شده در الکتروموتور باعث چرخش یک چرخ دنده در اندازه‌ های مختلف میشود که حرکت این چرخ دنده‌ها بر روی یک محور به صورت دندانه دار میباشد. حرکت این دستگاه ها تک بعدی بوده و امکان تنظیم سرعت و تنظیم مقدار فشار در آنها وجود دارد.

 

  • دستگاه پرس پیچ دار

دستگاه های پرس پیچ دار از چرخش یک موتور برای چرخاندن یک پیچ بزرگ استفاده مینمایند. مدل اولیه دستگاه پرس به این شیوه طراحی شده بود و اپراتور قادر بود با چرخاندن یک دسته، مانند سفت کردن یک پیچ، فشار دلخواه خود را بر روی سطح قطعه کار وارد آورد. اما در دستگاه‌ های جدید از یک الکتروموتور برای چرخاندن این پیچ و سفت کردن آن استفاده میگردد. این دستگاه ‌ها نظیر دستگاه های پرس هیدرولیک بسیار کند عمل کرده و نیاز به زمان زیاد تری دارند. البته این دستگاه ها برای فشار ثابت نیرو انتخاب فوق العاده ای هستند و دستگاه‌ های پرس پیچ دار جدید ۳۱ هزار تن نیرو بر روی قطعه کار اعمال میکنند.

 

انواع لنت ترمز دستگاه های پرس

با توجه به شکل ظاهری و ابعاد دستگاه های پرس صنعتی، لنت ترمز این دستگاه ها دارای انواع مختلفی میباشد. لنت های تخم مرغی، دو قلو(گلابی)، گرد ساده، گرد شکسته، ذوزنقه و بیضی از مدل های مختلف لنت ترمز دستگاه پرس میباشند.

 

 

اکثر ما در بعضی از فیلم ها دیده ایم که یک نفر با سرعت زیاد رانندگی میکند و ناگهان به شدت ترمز میگیرد. به طوری که پدال ترمز به کف اتومبیل میچسبد. به طور حتم کسی دوست ندارد این صحنه ها را در دنیای واقعی تجربه کند.  اما اگر شما جز معدود افرادی باشید که تجربه چنین صحنه هایی را در زندگی خود دارید، بیشتر از دیگران به اهمیت ماهیت ترمز پی برده اید.

یکی از مهمترین قطعات هر خودرو، ترمز آن وسیله نقلیه میباشد. با فشار دادن پدال ترمز، سیستم ترمز اتومبیل فعال شده و خودرو از حرکت می ایستد. ما در این مطلب میخواهیم به بررسی ویژگی های یک پدال ترمز سالم و مرغوب بپردازیم.

 

پدال ترمز

پدال ترمز یکی از اجزای تشکیل دهنده ترمز وسیله نقلیه است که به طور معمول باید محکم و کمی سفت باشد. یعنی زمانی که به یکباره ترمز میگیرید، پدال ترمز باید در سفت ترین حالت ممکن باشد. البته تمامی ترمزها در هنگام خاموش بودن اتومبیل سفت هستند و به محض روشن شدن خودرو، کمی نرم میشوند. این امر کاملاً طبیعی است.

یکی از نشانه های خرابی پدال ترمز، پایین رفتن پدال ترمز تا کف خودرو یا اسفنجی بودن آن است. اولین علتی که برای این مشکل حدس زده میشود، وجود شکافی در سیستم ترمز است. این شکاف موجب میشود که سیال موجود در سیستم ترمز (روغن ترمز) فرار کند یا موجب ورود هوا به خطوط ترمز شود. بنابراین اگر پدال خودروی شما دارای چنین مشکلی است، فوراً روغن ترمز اتومبیل خودرو را چک کنید. چراکه ممکن است روغن ترمز، تخلیه شده باشد.

همچنین سیستم ترمز از فشار هیدرولیکی بهره مند میشود و اگر نشتی ای در سیستم وجود داشته باشد، پدال ترمز نرم خواهد بود. شما به آسانی میتوانید با بررسی زیر خودرو، محل نشتی را بیابید. اگر کنار چرخ های خودرو مایعی ریخته شده باشد، بهتر است دنبال نشتی در آن نواحی باشید.

یکی دیگر از روش های تشخیص وجود نشتی و یا حتی انسداد در سیستم ترمز، دقت در نحوه توقف خودرو است. به طور مثال اگر خودرو هنگام توقف، به سمت راست کشیده شود، به این معنی است که ترمز سمت چپ، دچار اشکال است. البته یکی دیگر از دلیل های احتمالی میتواند نرسیدن روغن ترمز کافی به قسمت چپ سیستم ترمز باشد. که این امر تنها به خاطر وجود انسداد در سیستم ترمز به وجود می آید.

هنگامی که هوا وارد سیستم ترمز میشود، پدال ترمز را به صورت اسفنجی در می آورد. برای رفع این مشکل بهتر است هوا را از خطوط ترمز خارج کنید که اصطلاحاً به این کار، هواگیری میگویند. این مسئله احتمال دارد زمانی که قصد نصب پدال ترمز، لوله‌های ترمز یا ریختن روغن ترمز دارید به وجود آید و هوا در سیستم بسته ترمز، گیر بیفتد.

خرابی سیلندر اصلی میتواند یکی دیگر از دلایل نرم بودن پدال ترمز باشد. اما لازم به ذکر است که این نرمی پدال ترمز، با نرمی ای که به دلیل جنس پدال ترمز است، متفاوت میباشد. پدال هایی با جنس کربن-کولار و یا ترکیب های سرامیکی، نرم تر از پدال های نیمه فلزی میباشند. پدال ترمز به نوعی بیانگر شرایط ترمز اتومبیل شماست. مثلاً اگر هنگام فشار دادن پدال ترمز لرزشی احساس میکنید، احتمالاً روتور خراب است.

 

تشخیص نحوه عملکرد پدال ترمز

  • هنگامی که پدال تا کف خودرو پایین میرود: احتمال وجود نشتی در سیستم ترمز خودرو.
  • هنگامی که پدال نرم است: نشتی روغن ترمز از قسمتی از سیستم ترمز خودرو.
  • هنگامی که پدال حس خوبی را به راننده منتقل نمیکند: احتمال خرابی پدال ترمز یا روتور خودرو.
  • هنگامی که پدال ترمز سفت است: عدم کارکرد مناسب بوستر ترمز خودرو.

لنت ترمز خودرو و یا هر ماشین صنعتی، یکی از مهمترین قطعات به کار رفته در آنها میباشد. لنت های ترمز نیز مانند دیگر قطعات، دارای عمر مفید کوتاه یا طولانی مدت هستند. در ادامه مطلب راهکارهایی برای افزایش عمر مفید لنت ترمز خودرو ارائه داده شده است. این راهکارها در عین سادگی، بسیار کاربردی میباشند.

 

راهکارهایی جهت افزایش عمر مفید لنت ترمز

تمامی رانندگان وسایل نقلیه میتوانند با انجام چند راهکار مهم و کلیدی، عمر مفید لنت ترمز اتومبیل خود را افزایش دهند. این راهکارها عبارت اند از:

 

  • کاهش ترمزگیری

از جمله راه های افزایش عمر مفید لنت ترمز، کمتر ترمز گرفتن است. در این رابطه بهتر است در مسیرهایی که خودرو مجاز به سرعت رفتن است، به جای ترمز ناگهانی سعی شود، پدال گاز توسط راننده رها شده تا آرام آرام سرعت خودرو کاهش یابد. این تکنیک هم طول عمر مفید لنت ترمز را افزایش میدهد و هم موجب کاهش مصرف سوخت اتومبیل میگردد.

 

  • سَبُک رانندگی کردن

منظور از سبک رانندگی کردن، نگه داشتن وزن خودرو در پایین ترین حد میباشد. به همین منظور بهتر است از جا به جایی بار با اتومبیل هایی که برای حمل بار طراحی نشده اند، پرهیز شود.

 

  • ترمزگیری به موقع در ترافیک

هنگاهی فشار بر روی لنت ترمز کاهش میابد که خودرو زمان و مسافت بیشتری برای ترمزگیری داشته باشد. بنابراین بهتر است در مسیرهای پر ترافیک، به جای ترمز ناگهانی، بسیار آهسته ترمزگیری شود. یعنی پیش از رسیدن به مانع پیش رو، ترمز گرفته شده تا شتاب خودرو به آرامی کاهش یابد. ترمزهای سریع و ناگهانی، موجب میشوند تا لنت ترمز برای توقف و یا کاهش سرعت خودرو، فشار زیادی را متحمل شود.

 

  • رانندگی ایمن

یکی از راهکارهای کاهش مصرف سوخت خودرو و همچنین کاهش فشار بر روی لنت ترمز، ایمن رانندگی کردن است. رانندگی غیر اصولی، مانند لایی کشیدن بین خودروها، نه تنها از نظر ایمنی میتواند مشکل ساز باشد بلکه موجب فرسودگی خودرو میگردد. افرادی که دارای این سبک رانندگی میباشند، به طور ناخواسته به لنت های ترمز خودرو فشار وارد کرده و عمر مفید آنها را کاهش میدهند. چراکه مجبورند به منظور جلوگیری از برخورد با اتومبیل جلویی، به طور پیاپی و مستمر پدال ترمز را فشار دهند.

 

  • شرایط آب و هوایی

یکی از عواملی که بر روی عمر مفید لنت ترمز تاثیر میگذارد، شرایط آب و هوایی است. به این صورت که رانندگی در مناطق خیلی گرم، موجب منبسط شدن لنت ترمز شده و در نهایت فرسایش آن را در پی خواهد داشت. مشابه این اتفاق در شرایط آب و هوایی سردسیر رخ میدهد. در این آب و هوا، لنت ترمز دچار انقباض شده و در نتیجه فرسوده میشود. بنابراین رانندگی در مناطقی با شرایط آب و هوایی معتدل میتواند به افزایش عمر مفید لنت ترمز کمک نماید.

درباره ترمز ماشین

کارخانه تولیدی و صنعتی ترمز ماشین فعاليت خود را از سال 1350 آغاز و از سال 1357 بعد از تحقیقات مستمر، تولید آزمایشی خود را با پرس کردن لنت بر روی کفشک آغاز نمود.

تماس با ترمز ماشین

گالری تصاویر

آدرس ما

آدرس دفتر مرکزی: خیابان اکباتان، كوچه نفيسي، پاساژ توحيد، شماره 15

 

تلفن:  02133904509

          02133906326