ترمز ماشین

ترمز ماشین

یکی از ضروری ترین و مهمترین قطعات به کار رفته در اتومبیل، ترمز میباشد. خراب بودن سیستم ترمز و ضعیف بودن آن میتواند صدمات مالی و جانی جبران ناپذیری را به بار آورد. رانندگان خودرو همواره وظیفه دارند تا از سلامت و عملکرد صحیح سیستم ترمز وسیله نقلیه خود اطمینان کامل حاصل نمایند. عدم عملکرد صحیح خودرو دارای عوامل متعددی است که در ادامه به بررسی آنها پرداخته و همچنین نکاتی برای بالا بردن قدرت ترمز خودرو ذکر خواهد شد.

 

دلایل ضعیف شدن ترمز خودرو

کاهش قدرت ترمز های خودرو دارای دلایل مختلفی است که متناسب با نوع خودرو با یکدیگر متفاوت میباشند. امروزه سیستم های ترمز گوناگونی بر روی انواع خودروها نصب میگردد و توجه به این نکته ضروری است که هر اتومبیل بسته به نوع ساخت و طراحی چرخ های آن، دارای قدرت ترمزگیری متفاوتی است. رانندگان میتوانند با انجام چند روش تست ترمز، میزان عملکرد سیستم ترمز خود را سنجیده و دلیل افت عملکرد ترمز اتومبیل را به خوبی تشخیص دهند.

تمام شدن لنت ها، کم شدن سطح روغن ترمز، کاهش کیفیت روغن ترمز، خرابی پمپ اصلی ترمز، هوا گرفتن روغن ترمز، خرابی بوستر ترمز، چرب شدن دیسک و لنت به علت نشت روغن در آنها، کاهش قطر دیسک و عدم رگلاژ کاسه ترمز از جمله دلایلی هستند که موجب تضعیف قدرت ترمزها میشوند.

 

روش های تقویت سیستم ترمز خودرو

پس از عیب یابی سیستم ترمز، نوبت به معرفی راه هایی است که میتوان به وسیله آنها، سیستم ترمز خودرو را تقویت کرد. یکی از مهمترین عواملی که باعث عدم عملکرد مناسب سیستم ترمز میشود، داغ شدن آن است که این حرارت و داغی موجب میگردد تا میزان اصطکاک کاهش یافته و سیستم ترمز به خوبی عمل نکند.

از جمله روش های تقویت سیستم ترمز میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

 

تعویض دیسک ترمز و استفاده از دیسک سوراخ دار: این نوع از دیسک ها عملکرد بالایی در دفع حرارت ناشی از ترمزگیری های پی در پی دارند.

تعویض لنت های ترمز و استفاده از لنت های سرامیکی: لنت های سرامیکی کمترین میزان حرارت را در اثر ترمزگیری های پیاپی تولید می نماید.

تعویض پمپ اصلی ترمز: بهره گیری از پمپ های پرقدرت و باکیفیت برای خودرو که موجب افزایش بهبود عملکرد سیستم ترمز میشود.

استفاده از روغن ترمز باکیفیت: روغن ترمز نامرغوب در اثر داغ شدن به نقطه جوش رسیده و در نهایت بخار میشود. این اتفاق به هیچ عنوان برای سیستم ترمز، مناسب نیست.

استفاده از لاستیک های آجدار: تایرهای صاف و کهنه در هنگام ترمزگیری به راحتی بر روی آسفالت لیز خورده و نمیتوانند به خوبی خودرو را متوقف سازند.

تعویض بوستر: یکی از عوامل افزایش بهبود عملکرد سیستم ترمز، استفاده از بوستر متناسب با خودرو میباشد.

از مهمترین دغدغه های هر راننده و مالک اتومبیل، بهبود و کاهش مصرف سوخت خودرو میباشد. صرفه جویی در هزینه های خودرو، جلوگیری از اسراف بنزین به عنوان سرمایه ملی کشور، کاهش میزان آلایندگی و حفظ محیط زیست دلایلی است که افراد را ملزم به بهبود و کاهش مصرف سوخت اتومبیلشان می نماید.

 

کاهش مصرف سوخت خودرو

حجم بی شماری از خودروهای موجود در جهان و ایران، بنزین مصرف میکنند. بنزین یکی از فرآورده های پتروشیمی است که حاوی مواد آلاینده، سمی و بسیار مضر برای محیط زیست و انسان ها میباشد. یکی از روش های مقابله با آلودگی هوا، تولید و عرضه اتومبیل های هیبریدی است که این روزها تولید این نوع از خودروها به سرعت در حال افزایش است.

توجه به نکاتی ساده اما مهم و آسان، سبب میشود تا هم مصرف سوخت خودرو و در پی آن میزان آلایندگی کاهش یابد و هم موجب بهبود نحوه عملکرد سیستم سوخت خودرو گردد.

 

نکاتی مهم و مفید به منظور کاهش مصرف سوخت و آلایندگی ها

  1. استفاده از بنزین با کیفیت
  2. تنظیم و کم کردن میزان صدای سیستم صوتی
  3. تنظیم فرمان
  4. تعویض به موقع فیلتر هوا، فیلتر بنزین و فیلتر روغن
  5. کاهش ترددهای غیر ضروری و تک سرنشین
  6. رانندگی هماهنگ با وضعیت ترافیک
  7. خاموش کردن خودرو به هنگام توقف طولانی مدت
  8. رانندگی در محدوده سرعت مجاز
  9. بهره گیری از افزودنی های مجاز و استاندارد در داخل باک و بنزین
  10. تنظیم مرتب باد لاستیک
  11. بررسی عملکرد موتور خودرو و اجزای آن
  12. جلوگیری از فشار آوردن زیاد به لاستیک های خودرو
  13. عدم حمل بار اضافی و وسایل جانبی با خودرو (سبک کردن خودرو)
  14. بستن شیشه و پنجره در سرعت های بالا
  15. استفاده از دنده سنگین در راه ها و جاده های خلوت
  16. عدم کاهش و افزایش سرعت خودرو در جاده ها
  17. استفاده از برنامه ها و نرم افزارهای مسیریابی برای یافتن بهترین و کوتاه ترین مسیر
  18. توجه به زمان مناسب برای بنزین زدن: بهترین زمان برای پر کردن باک خودرو وقتی است که میزان بنزین باک، نصف باشد. هر چه بنزین در باک کمتر باشد و هوای داخل بیشتر شود، بنزین به مراتب بیشتر تبخیر می شود.

از مهمترین اجزای تشکیل دهنده هر خودرو به ویژه در قسمت مربوط به سیستم ترمزگیری، ترمز دستی میباشد. ترمز دستی در خودروهای معمولی به وسیله یک اهرم و در خودروهای جدیدتر با استفاده از یک دکمه عمل میکند. این ترمز از سیستم ترمز پایی و معمولی خودرو کاملا مجزا بوده و بدون نیاز به روغن ترمز کار میکند. طریقه کارکرد ترمز دستی به این صورت است که با استفاده از کشش لنت ها به وسیله سیم، موجب قفل شدن چرخ ها میشود.

 

کاربردهای ترمز دستی

ترمز دستی یک سیستم ایمنی و ثابت نگه دارنده خودرو است و معمولا از آن برای نگه داشتن خودرو در سطوح شیب دار، پارک خودرو، انجام حرکات نمایشی و عدم حرکت خودرو به سمت جلو یا عقب استفاده میشود. در این حالت راننده پای خود را از روی پدال ترمز برداشته و خودرو ثابت باقی می ماند. به ترمز دستی، ترمز پارک نیز گفته میشود. علت این نام گذاری آن است که از ترمز دستی زمانی استفاده میشود که خودرو در حالت پارک قرار دارد. ترمز دستی قدرت عملکردی کمتری نسبت به ترمز معمولی دارد و نمیتوان از آن برای ترمزگیری عادی استفاده کرد.

 

نحوه عملکرد ترمز دستی

به طور کلی ترمز دستی تنها دو چرخ از چرخ خودرو را درگیر میکند و در اکثر خودروها بر روی چرخ های عقب سوار میشود. همانطور که در ابتدای مطلب گفته شد، ترمز دستی در خودروهای مختلف به دو شکل اهرمی و دکمه ای موجود میباشد.

 

ترمز دستی اهرمی

 این نوع ترمز دستی معمولا در خودروهای قدیمی و معمولی به کار میرود و به صورت یک اهرم دستی در کنار صندلی راننده و یا به شکل پدال پایی طراحی میشود. برای استفاده از ترمز دستی اهرمی کافیست، اهرم را به سمت بالا کشیده و در آخرین درجه رها سازید. همچنین برای رهاسازی خودرو باید دکمه ای روی اهرم ترمز دستی به منظور رها سازی ترمز تعبیه شده است را فشار داده تا خودرو از حالت سکون خارج شود.

ترمز دستی اهرمی خود به دو نوع یک سیمی و دو سیمی تقسیم میشود. در ترمز دستی اهرمی یک سیمی، اهرم فعال کننده ترمز به یک سیم متصل بوده و این سیم به وسیله یک نگهدارنده T شکل به دو سیم وصل شده است. هنگامی که اهرم کشیده میشود، سیم کشیده شده و درنهایت هر دو سیم به یک اندازه به عقب کشیده میشوند. همین امر باعث میشود تا سیستم ترمز هر دو چرخ به یک میزان فعال شود. در مدل ترمز دستی اهرمی دو سیمی نیز، اهرم خود دارای دو سیم مجزاست که هر کدام از این سیم ها به یک چرخ متصل هستند و با کشیده شدن اهرم، هر دو سیستم ترمز به یک میزان درگیر می شوند.

 

ترمز دستی دکمه ای

 ترمز دستی دکمه ای نیز خود به دو مدل سیمی و برقی دسته بندی میگردد. در مدل  سیمی، راننده با فشار دادن یک دکمه ترمز دستی که با حرف P نمایش داده میشود، به وسیله یک موتور برقی کوچک موجب میگردد تا سیم ترمزها کشیده شده و در نتیجه ترمزها درگیر شوند. در مدل برقی این نوع ترمز دستی، بر روی هر چرخ یک سیستم الکترونیکی نصب میشود که به محض فشردن دکمه، به دیسک ها فشار آورده و موجب درگیر شدن هر دو دیسک چرخ به یک اندازه میشود.

یکی از رایج ترین مشکلاتی که ممکن است برای اکثر اتومبیل ها و رانندگان پیش آید، کشیده شدن فرمان به یک سمت در هنگام ترمز گرفتن و یا گاز دادن و رسیدن به سرعت بالا میباشد. این اتفاق میتواند دلایل مختلفی داشته باشد و مواردی از آنها به سادگی قابل رفع است.

 

کشیده شدن فرمان به یک سمت هنگام ترمز گرفتن

این مشکل در خودروها ممکن است دارای علت های متعدد باشد که از جمله مهمترین آنها، تمام شدن لنت های یک طرف خودرو میباشد. به طور کلی کشیده شدن فرمان در حین ترمزگیری، مربوط به عدم توازن در سیستم ترمز است و معمولا با تعمیر و سرویس سیستم ترمز، این مشکل حل خواهد شد. در ادامه به بررسی دلایلی میپردازیم که وجود آنها ممکن است موجب بروز چنین مشکلاتی در خودرو شود.

 

تمام شدن لنت های ترمز یک سمت: گاهی اتفاق می افتد که لنت ترمز یک سمت خودرو، زودتر از لنت سمت دیگر تمام شود. در این مواقع زمانی که راننده پدال ترمز خودرو را می فشارد، لنت ترمز تمام شده دیرتر درگیر میشود و همین امر سبب میگردد تا خودرو به سمتی که لنت ترمز بهتری دارد کشیده شود.

 

خرابی پمپ اصلی ترمز: یکی از دلایلی که موجب میشود تا چرخ ها به خوبی کار نکنند و خودرو به یک سمت کشیده شود، خراب شدن پمپ اصلی ترمز است. خرابی پمپ ترمز باعث عدم توازن میان ترمزهای خودرو میگردد.

 

چرب شدن یکی از دیسک ها: گاهی در اثر نشست روغن از سیلندر خودرو، دیسک ها چرب شده و همین امر باعث لیز خوردن لنت بر روی دیسک میشود. در نتیجه خودرو به یک سمت کشیده خواهد شد.

 

تابیدگی یا خش دار شدن دیست: به طور معمول عواملی مانند شکستگی، تابیدگی و خش افتادگی عمیق بر روی دیسک های ترمز باعث میشوند که نیروی ترمز به یک اندازه در چرخ های خودرو تقسیم نشود و این مشکل سبب میگردد تا خودرو به یک سمت کشیده شود.

 

کشیده شدن فرمان به یک سمت در حالت نرمال

هنگاهی که توازن در چرخ ها برقرار نباشد، فرمان به یک سمت کشیده میشود. این مشکل با یک سرویس جزئی از بین خواهد رفت. البته در مواقعی این مشکل به این راحتی حل نخواهد شد و اتومبیل نیاز به تعمیر اساسی توسط متخصصین دارد. در این حالت هنگامی که شما در حال حرکت با اتومبیل خود هستید و برای لحظه ای فرمان را رها میکنید، خودرو به سمت چپ یا راست متمایل میشود. از دیگر دلایلی که ممکن است موجب کشیده شدن فرمان در حالت عادی گردد، میتوان به موراد زیر اشاره کرد:

 

عدم تنظیم باد چرخ ها: یکی از مشکلات ابتدایی که سبب کشیدگی فرمان به یک سمت میگردد، تنظیم نبودن باد چرخ هاست. زمانی که باد یک لاستیک با دیگر لاستیک ها یکی نباشد، در این شرایط چون سرعت هر چرخ با دیگری متفاوت است، خودرو به یک سمت کشیده خواهد شد.

 

اشتباه بودن جهت چرخش لاستیک ها: هنگام تعویض لاستیک ها باید به جهت چرخش تایرها در حین بستن آن بر روی خودرو توجه شود. اگر تایرها مخالف جهتی که با فلش بر روی لاستیک ها مشخص شده است، روی خودرو نصب گردد، باعث کشیدگی اتومبیل به یک سمت میشود.

 

وجود مشکلی در لاستیک ها: لاستیک ها نیز مانند دیگر قطعات خودرو مدتی پس از مصرف، باید تعویض گردند. چرا که استفاده طولانی مدت از لاستیک موجب سائیدگی آن میشود. همین سائیدگی تایرها موجب صاف شدن و پله شدن لاستیک شده و درنتیجه کشیدگی خودرو به یک سمت را به همراه خواهد داشت.

 

تنظیم نبودن فرمان: عدم تنظیم صحیح فرمان، یکی از دلایلی است که موجب کشیدگی اتومبیل به یک سمت میشود. این مشکل با مراجعه به یکی از مراکز تنظیم فرمان به سادگی قابل حل است.

 

بالانس نبودن چرخ ها: عدم بالانس بودن چرخ ها میتواند هم باعث کشیدگی خودرو به یک سمت شده و هم لرزش فرمان در حین حرکت را در بر داشته باشد. این عدم تعادل به معنی آن است که چرخ ها هنگام چرخش به سمت چپ و راست منحرف میشوند و نمیتوانند در یک خط مستیقیم حرکت کنند.

 

ایراد در جلوبندی خودرو: ایجاد اشکالاتی در جلوبندی خودرو میتواند دلایل مختلفی مانند تصادف یا افتادن در دست انداز داشته باشد. کشیدگی خودرو به یک سمت از جمله نشانه های خرابی جلوبندی اتومبیل میباشد.

این نوع لنت ها با کارایی کارکرد در دما، حرارت و اصطکاک بالا، برای گیوتین ها و قیچی های صنعتی استفاده می شوند. کارخانه صنعتی ترمز ماشین اعلام می دارد که به عنوان اولین تولید کننده لنت در ایران، قادر به تولید لنت انواع پرس و گیوتین های صنعتی مطابق با سفارش مشتریان گرامی می باشد.

 

لنت ترمز لقمه اي گرد ناقص پرس هاي ضربه اي  به ابعاد 57*142*157

 

لنت ترمز لقمه اي گرد ساده انواع پرس هاي ضربه اي در تمامي سايز ها و ابعاد در كارخانه توليدي صنعتي ترمز ماشين

 

لنت هاي تخم مرغي پرس ضربه اي 800 تن در برترين كيفيت و با لوگوي اختصاصي كارخانه توليدي صنعتي ترمز ماشين

 

لنت ترمز دوقلوي پرس هاي ارفورت، هيتاچي، وارون‍ژ و استانكو در تمامي ابعاد و اندازه ها با برترين كيفيت در كارخانه توليدي صنعتي ترمز ماشين

 

لنت ترمز لقمه اي پرس هاي ارفورت در تمامي سايز ها و اندازه ها با در كارخانه توليدي صنعتي ترمز ماشين

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که هنگام رانندگی زمانیکه پای خود را روی پدال ترمز فشار میدهید، صدای ناهنجاری شبیه به جیغ کشیدن را بشنوید. این صدا به منزله نوعی هشدار برای راننده میباشد. یعنی زمان آن فرار سیده است تا سیستم ترمز خودرو بررسی و تعمیر شود. عدم توجه به صدای جیغ ترمز ممکن است موجب بروز مشکلات دیگری در سیستم ترمز و خودرو گردد.

 

علل سوت ترمز

پدال ترمز حاوی یک پشتی فولادی است که به وسیله مواد اصطکاکی که به آن متصل میگردد، در سیستم ترمز نصب میشود. هنگامی که از ترمز استفاده میشود، نوعی فشار هیدرولیکی ایجاد میگردد. به صورتی که لنت های ترمز از طریق کالیپر ترمز، با دیسک های ترمز ارتباط برقرار کرده و موجب ایجاد اصطکاک میشوند. این اصطکاک ایجاد شده است که باعث توقف خودرو میگردد.

حال زمانیکه مواد اصطکاکی روی پدها از بین بروند، باید برای تعویض آنها سریعا اقدام شود. چراکه بی توجهی به تعویض آنها، سر و صدایی را از سمت سیستم ترمز ایجاد می نماید.

برخی از پدال های ترمز به یک نشانگر سایش مجهز میباشند. هنگامیکه ضخامت لنت های ترمز نازکتر از حد معمول شود، کالیپر در تماس با این نشانگر، صدای بلندی تولید میکند. این صدا به معنی زمان بررسی دیسک خودرو میباشد.

امروزه در تولید ترمزهای مدرن، دیسک چدنی میان دو لنت ترمز به همراه مواد اصطکاکی فشرده میشود. در صورت وجود شرایط مناسب، دیسک ترمز، پد و کالیپر ترمز در این محدوده نصب میگردند. همین امر سبب میشود تا زمانیکه در یکی از اجزای اختلالی پیش آید، سیستم ترمز شروع به ارتعاش میکند. گاهی سرعت زیاد خودرو و در پی آن شدت فشار پدال ترمز، در میزان لرزش و ایجاد صدا تاثیر میگذارد.

 

صداهای معمول یک دیسک ترمز

  • یکی از صداهایی که توسط سیستم ترمز به وجود می آید، صدایی شبیه به شلاق زدن است. این صدا معمولا در اوایل صبح، هنگامی که خودرو روشن میگردد، اتفاق می افتد. حتی ممکن است گاهی این صدا را در فاصله زمانی که پدال ترمز گرم میشود، بشنوید. این سر و صدای ایجاد شده از سمت سیستم ترمز طبیعی بوده و نیازی به نگرانی نیست.
  • ارتباط بین دیسک ترمز با رطوبت و باران امری اجتناب ناپذیر خواهد بود. بنابراین ممکن است در روزهای پس از باران و یا در محیط های مرطوب، از سمت روتور ترمز صداهایی شنیده شود. این صدا میتواند ناشی از زنگ زدگی صورت گرفته بر روی دیسک ترمز باشد که فرآیندی طبیعی است.
  • از دیگر صداهای ایجاد شده در سیستم ترمز که به صورت طبیعی اتفاق می افتد، استفاده از نوعی مواد اصطکاکی به نام آزبست است که امروزه به دلیل ماده شیمیایی خطرناکی که در آن وجود دارد، استفاده از آن ممنوع شده است. همین امر سبب شده است که بهره گیری از فلزات و سرامیک در مواد اصطکاک پایه ترمز افزایش یابد.

 

عدم استفاده از عایق های پلاستیکی در سیستم ترمز

هنگام تولید یک خودرو در کارخانه، تولیدکنندگان از نوعی عایق در قسمت پشتی پدال فلزی ترمز استفاده میکنند. این عمل موجب میگردد که عملکرد کالیپر ترمز در تماس با دیسک بهتر شود. همچنین این عایق ها باعث عدم ایجاد جرقه در سیستم ترمز میشوند. به همین دلیل استفاده از عایق های پلاستیکی به منظور جلوگیری از جیغ کشیدن ترمزها ضروری است. بنابراین هنگام تعویض ترمز خودرو، باید از وجود عایق های پلاستیکی اطمینان حاصل کرد.

 

سخن آخر

از آنجایی که ترمز یکی از مهمترین اجزای تشکیل دهنده خودرو میباشد، بهتر است هنگامی که علت صدای ایجاد شده از سمت سیستم ترمز پیدا شد، فورا اقدامات لازم جهت رفع آن صورت گیرد تا از بروز حوادث و مشکلات احتمالی به صورت چشم گیری جلوگیری شود.

کلاچ

کلاچ اجزایی از ماشین است که در زمان نیاز، ارتباط یک محور را با محور دیگر قطع یا وصل می کند و سرعت های آن دو محور را به یک سرعت واحد می رساند و همچنین باعث انتقال انرژی می گردد. یکی از مواردی که در کلاچ خودرو دارای اهمیت زیادی می باشد، مکانیزم ارتباطی آنهاست. به طوری که هنگام درگیری، حتما باید محورها به صورت هم مرکز قرار بگیرند. در کلاچ ها معمولا ارتباط به صورت مکانیکی یا الکترومغناطیسی برقرار می گردد. در کلاچ های مکانیکی ارتباط به صورت ساده است به این صورت که توسط تماس یا اصطکاکی برقرار می شود. به همین علت کلاچ های مکانیکی به دو گروه خشک و اصطکاکی تقسیم می شوند.

 

انواع کلاچ

کلاچ های مکانیکی: این کلاچ ها در مواقع دلخواه حرکت بین دو محور متحرک و محرک را قطع و وصل می کنند. این ارتباط با عمل مکانیکی با الکترومغناطیسی اتفاق می افتد. ارتباط در کلاچ های مکانیکی به وسیله اجزای تماسی آنها و یا به کمک اصطکاک برقرار می شود. تمامی این کلاچ ها در نوع اتوماتیک نیز موجود می باشند.

 

کلاچ های خشک قفلی: این نوع از کلاچ ها خیلی ساده هستند و در اشکال پنجه ای و دنده ای میباشند. کلاچ پنجه ای معمولا به شکل مکعب مستطیل، فرم دار و دنده ای ساخته میشوند. کلاچ های قفلی، در سرعت های مختلف میتوانند ارتباط بین دو محور محرک و متحرک را قطع کنند. اما در حالت بی حرکت یا در سرعت های کم میتواند ارتباط را برقرار سازد.

 

کلاچ های اصطکاکی: در این نوع از کلاچ ها حرکت محور محرک به محور متحرک، از طریق نیرو با اصطکاک امکان پذیر است. یکی از مهمترین مزیت های کلاچ اصطکاکی این است که در حین حرکت میتواند درگیر یا آزاد شود و گشتاور چرخشی انها به واسطه نیروی اصطکاک محدود است. به همین علت خیلی نرم کار میکند. نیروی قطع و وصل این کلاچ ها به کمک هوای فشرده، روغن پرسی و یا به صورت مغناطیسی ایجاد میشود. همچنین این کلاچ ها به عنوان کلاچ ایمنی نیز به کار می آیند. امروزه بیشتر ماشین های ساخته شده و یا در حال ساخت دارای کلاچ اصطکاکی هستند.

 

گیربکس

یکی از اصلی ترین اجزای وسایل نقلیه گیربکس آن میباشد. اهیت وجود گیربکس به قدری است که شاید بتوان آن را با موتور در یک جایگاه قرار داد. این اهمیت به دو دلیل است: علت اول آن است که هر موتور، دور محدودی دارد و بیشتر از آن نمیتواند کار کند. دوم آنکه گشتاور معینی است که هر موتور با حداکثر دور ود میتواند تولید کند.

گیربکس و یا سیستم انتقال قدرت به موتور، مکانیزم خاصی دارد که به وسیله آن میزان مشخصی از دور موتور به وسیله چرخ دنده های مختلف و سرعت های متفاوت، به تمامی چرخ های وسایل نقلیه انتقال میابد. حاصل این عمل قابلیت منترل نیرو و سرعت وسیله نقلیه خواهد بود. وجود گیربکس این اجازه را به راننده میدهد که بدون بالا بردن بیش از حد دور موتور، آن را در حالت دلخواه خود کنترل نمیاد.

 

انواع گیربکس

گیربکس دستی: از این نوع گیربکس ها به عنوان استانداردترین گیربکس یاد میشود . چراکه انتقال گشتاور خودرو به چرخ ها به وسیله تعدادی از چرخ دنده ها که بر روی دو شفت قرار دارند، به صورت ورودی و خروجی انجام میشود. نوع کلاچ مصرفی در این گونه گیربکس ها از نوع خشک میباشد که به صورت پدال در کنار ترمز قرار دارد.

 

گیربکس نیمه اتوماتیک: در این گیربکس ها تجهیزات پنوماتیکی و سنسورهای الکترونیکی وظیفه تعویض دنده را دارند. طرز کار گیربکس های نیمه اتوماتیک بسیار شبیه گیربکس های دنده دستی میباشد. در خودروهایی که از سیستم گیربکس نیمه اتوماتیک استفاده شده است، راننده فقط دنده را عوض کرده و کلاچ خودرو به صورت هیدرولیک میکند. از این گیربکس برای اتومبیل های فرمول یک استفاده میشود.

 

گیربکس اتوماتیک: امروزه بیشتر خودرو های مدرن به سیستم گیربکس اتوماتیک مجهز میباشند. در این نوع از گیربکس ها، چرخ دنده های خورشیدی وظیفه تعویض دنده را بر عهده دارند. این گیربکس ها به 3 دسته تقسیم میگردند:

  • گیربکس های تیپ ترونیک با عملکرد هیدرولیکی-الکترونیکی
  • گیربکس های اتوماتیک با عملکرد هیدرولیکی-مکانیکی
  • گیربکس های الکترونیکی با عملکرد هیدرولیکی-الکترونیکی

 

هیدرولیک به معنی بهره مندی از مایعات و خاصیت های فیزیکی آنها به صورت وسیع است که در انواع ماشین آلات از جمله خودرو، برای انتقال و افزایش قدرت استفاده میشود. امروزه بیشترین استفاده از هیدرولیک در قسمت فرمان و ترمز خودروها میباشد.

سیستم ترمز هیدرولیک سیستمی است که نیروی مکانیکی توسط راننده بر روی پدال ترمز منتقل میشود و به وسیله یک دستگاه شناخته شده به عنوان سیلندر اصلی به فشار هیدرولیکی تبدیل میگردد. در نهایت با ارسال فشار هیدرولیکی به دیسک نهایی، وسیله نقلیه متوقف میشود.

 

انواع سیستم های هیدرولیک

سیستم های هیدرولیک به 2 دسته تقسیم میگردند:

  1. بر اساس مکانیم تماس اصطکاکی
  • ترمز های درام یا ترمزهای داخلی هیدرولیک

 در این نوع سیستم ترمز هیدرولیکی درام اجزای زیر وجود دارد:

پدال یا اهرم ترمز: همانند دیگر سیستم های ترمز در رانندگی از پدال ترمز استفاده میشود. این نوع از پدال با سیلندر اصلی از طریق میله های مکانیکی یا میله اتصال ارتباط دارد.

سیلندر اصلی: وظیفه سیلندر ساده و پیستون تبدیل نیروی مکانیکی از پدال ترمز به فشار هیدرولیک میباشد. پدال ترمز با پیستون اصلی طوری متصل میگردد که حرکت پدال، باعث حرکت پیستون داخل سیلندر اصلی شود.

مخزن مایع ترمز: این مخزن حاوی مایع ترمز است که با کمک سیلندر ترمز به سیلندر اصلی متصل میگردد.

خطوط قرمز: این خطوط لوله های توخالی فلزی با فشاری که در سیلندر اصلی هستند و مایع ترمز با فشار بسیار بالا در آن به جریا می افتد و باعث عمل کردن ترمز میشود.

سیلندر درام: این سیلندر درون ترمزهای درام نصب میشود و به کفشک ترمز متصل است. مایع ترمز با فشار از داخل خطوط ترمز به این سیلندر میرسد.

درام ترمز: درام ترمز مجهز به سیلندر درام و کفشک ترمز است. قسمت بیرونی درام با چرخ چرخان میشود و قسمت درونی آن شامل کفشک و سیلندر میباشد.

  • ترمزهای دیسکی یا ترمزهای هیدرولیکی ترمز خارجی

به طور کلی تمامی قطعات هیدرولیک دیسک و قطعات ترمز هیدرولیک درام مشابه یکدیگر هستند.

 

  1. بر اساس توزیع نیروی ترمز
  • ترمز هیدرولیک تک تک
  • ترمز هیدرولیک دوطرفه

 

نحوه عملکرد سیستم ترمز هیدرولیک

هنگاهی که ترمز توسط راننده در یک خودروی هیدرولیکی گرفته میشود، چه اتفاقی رخ خواهد داد:

با فعال شدن پدال ترمز، میله اتصال بین پدال و پیستون در سیلندر اصلی حرکت کرده و باعث میشود پیستون، سیلندر را هل دهد. فشرده سازی مایع ترمز در سیلندر اصلی باعث میشود که این فشار تبدیل به انرژی مکانیکی شده و فشار هیدرولیکی را ایجاد نماید. این مایع فشرده در داخل ترمز حرکت کرده و فشار هیدرولیکی از سیلندر به درام منتقل میشود. هنگامی که این مایع با فشار بالا وارد سیلندر چرخ شد، کفش های ترمز ثابت وارد عمل میشوند. چرخش کفشک لنت ترمز سبب میشود که انرژی جنبشی خودرو به انرژی گرمایشی تبدیل شده و در نهایت ترمز انجام شود.

 

اکثر رانندگان وسایل نقلیه از عملکرد و زمان تعویض روغن موتور خود بر اساس کارکرد اتومبیل آگاه میباشند. اما سیالات دیگری در خودرو وجود دارد که از حساسیت بالایی برخوردار بوده و وظایف مهمی بر عهده دارند. به همین علت است که باید نسبت به عملکرد این سیالات دقیق بوده تا از وقوع حوادث ناگوار برای سرنشینان خودرو جلوگیری شود.

از جمله این سیالات میتوان به روغن ترمز، روغن هیدرولیک و روغن گیربکس(واسکازین) اشاره کرد.

 

روغن ترمز

روغن ترمز در سطوح کیفی متفاوت و خاصی تولید میشود و بر اساس استانداردهایی که توسط اداره حمل و نقل آمریکا برای روغن های ترمز تعیین شده است، سه نوع روغن ترمز در وسایل نقلیه مورد استفاده قرار میگیرد. روغن ترمز DOT3- DOT4- DOT5. هرچه شماره DOT بزرگتر باشد نشان دهنده بالا بودن دمای جوش روغن ترمز و کیفیت مرغوب و تحمل بیشتر آن است.

روغن ترمز DOT3 بر اساس ترکیبات پلی الیفاتیک با نقطه جوش حداقل 369 درجه فارنهایت، روغن ترمز DOT4 بر اساس ترکیبات استربورات با نقطه جوش 414 درجه فارنهایت و DOT5 شامل ترکیبات پلی دی متیل سیلوکسان بر اساس سیلیکون با نقطه جوش حداقل 468 درجه فارنهایت میباشند.

به طور کلی میانگین دمای  جوش مایع ترمز با گذشت سه سال، به علت جذب رطوبت تا حد بسیار خطرناکی پایین می آید. اکثر کارشناسان خودرو بهترین زمان برای تعویض روغن ترمز را هر یک الی دو سال میدانند. منطق آنها بر پایه این واقعیت است که مایع ترمز با پایه گلیکولی، رطوبت وارد شده به سیستم را جذب میکند که این رطوبت باعث ایجاد ترک هایی در سیستم ترمز و در نتیجه نشتی و ورود هوا میگردد. افزایش میزان رطوبت باعث به وجود آمدن حباب های ریزی در مایع ترمز میگردد.

با توجه به بررسی هایی که بر روی سیستم ترمز انجام شده است، مشخص شد که سیستم ترمز چرخ های جلوی خودرو که خطوط انتقال نیمه فلزی دارند، گرمای بیشتری نسبت به چرخ های عقب تولید میکنند. این دمای بالا نیازمند مایع ترمزی است که بتواند آن را تحمل کند. بنابراین بهتر است روغن ترمز را هر دو سال و یا هر 60 هزار کیلومتر پیمایش خودرو به طور کامل تخلیه و تعویض کرد.

 

روغن هیدرولیک

به طور کلی خودروهایی که فرمان هیدرولیکی دارند، به یک منبع انرژی برای کمک به راننده در مواقع پیچیدن و دور زدن تجهیز شده اند. هنگامی که راننده غربیلک فرمان را میچرخاند، پمپ هیدرولیک روغن را تحت فشار به سیستم فرمان خودرو منتقل میکند تا چرخ ها به راحتی به طرفین گردش کنند. روغن هیدرولیک نیز مانند دیگر روغن ها از مخلوط روغن پایه و مواد افزودنی تشکیل شده است.

از وظایف روغن هیدرولیک میتوان به مواردی مانند روان کاری، انتقال نیرو، کاهش اصطکاک و سایش، محافظت از زنگ زدگی اجزای سیستم و همچنین سازگاری با تمام اجزای سیستم اشاره کرد.

روغن هیدرولیک مانند روغن موتور به گونه ای نیست که بر اساس نحوه عملکرد و میزان کارکرد بتوان زمان تعویض آن را مشخص کرد. زمان تعویض روغن هیدرولیک خودرو به مواردی مانند تنوع تجهیزات، شرایط مختلف کارکرد و با توجه به نوع کاری که روغن انجام میدهد، بستگی دارد ولی به طور کلی بهتر است پس از هر 120 هزار کیلومتر پیمایش خودرو، روغن هیدرولیک تعوض گردد.

 

روغن گیربکس

روغن دنده یا روغن گیربکس (واسکازین) یکی از روغن هایی است که در خودرو به کار برده میشود. این نوع روغن با روغن موتور تفاوت دارد و در گیربکس و دیفرانسیل خودرو مورد استفاده قرار میگیرد. روغن گیربکس دارای مواد افزودنی به خصوصی است که باعث حفاظت و نگهداری از چرخ دنده ها و متعلقات آن در برابر فشار میگردد.

تعویض به هنگام روغن ترمز سبب میشود تا گیربکس روان کار کند و همچنین مواردی مانند افزایش عمر مفید قطعات، کاهش درجه حرارت گیربکس، کاهش سر و صدا و در نهایت بهبود عملکرد آن را به همراه خواهد داشت.

زمان مشخصی برای تعویض روغن گیربکس وجود ندارد. چراکه تعویض روغن گیربکس با توجه به عواملی مانند نوع روغن، نوع گیربکس خودرو، شرایط مختلف آب و هوایی و کارکرد آن بستگی دارد. به طور معمول همزمان با تعویض دیسک و صحفه کلاچ، واسکازین نیز تعویض میگردد. کار کردن طولانی مدت روغن در دمای بالا به سرعت باعث استهلاک آن شده و موجب از بین رفتن خاصیت اولیه روغن میشود.

 

یکی از مهمترین اجزای تشکیل دهنده هر خودرو، سیستم ترمز میباشد که بخشی از سیستم امنیتی خودرو محسوب میگردد. در گذشته ترمزها با بهره گیری از اصطکاک خشک عمل میکردند. اما با آمدن ترمزهای هیدرولیکی با استفاده از روغن ترمز و دیسک و لنت ترمز، این تکنولوژی کاملا دگرگون شد.

در این مقاله میخواهیم به طور مختصر نحوه عملکرد سیستم ترمز اتومبیل های دو برند معروف دنیا را شرح دهیم.

 

سیستم ترمز Mercedes-Benz

سیستم ترمز بنز به سیستم ترمز سنسوترونیک شهرت دارد. در این سیستم ترمز ، دیسک و لنت ترمز حرف اول را میزنند ولی سیستم ترمزی که کارخانه بنز معرفی میکند به Sensotronic Brake Control (SBC) مشهور است که برای اولین بار بر روی مدل R230 SL-Class‌ به کار گرفته شد. حال سوالی که مطرح میشود این است که مکانیزم این سیستم ترمز چگونه است؟

در سیستم هیدرولیک معمولی زمانی که راننده فشاری را روی پدال ترمز وارد می آورد، در واقع فشار روی سیلندر حاوی روغن ترمز وارد میشود که فشا هیدرولیک را به چرخ ها منتقل میکند و این فشار به وسیله دیسک و لنت ترمز بنز دریافت و به صورت اصطکاک ظاهر میگردد. این نوع از سیستم های ترمز تا سال 2001 مورد استفاده بود و سیستم سنسوترونیک به شکل دیگری عمل میکند.

سیستم الکتروهیدرولیک دارای یک منبع سیال در فشار بالاست و وسیله پیستون آن است که این این فشار را به دیسک و لنت ترمز برساند. در این حالت زمانی که راننده پدال ترمز را میفشارد، سیستم الکترونیکی ترمز میزان فشار متناسب را محاسبه کرده و این فشار را به وسیله منبع به چرخ ها و لنت ترمز و دیسک وارد میکند. در اینجا سنسورهایی وجود دارد که میزان تغییرات ناگهانی شتاب را اندازه گیری میکنند تا ترمز را خیلی خوب هدایت کنند.

این سیستم باعث میشود تا میزان کار راننده در ترمزگیری کم شده و راننده در تزافیک های سنگین از بابت گرفتن ترمز خسته نشود. نکته قابل توجه در مورد این ترمز ها این است که اگز به طور مرتب چک شوند، احتمال خراب شدن سیستم الکترونیک و سنسورها به میان چشم یری کاهش میابد و دیسک و لنت ترمز نیز در این فرآیند مانند سیستم هیدرولیکی به طور عادی فعالیت میکنند. سیستم های جدید ترمز همچنان از روغن ترمز به عنوان منبع ایجاد فشار استفاده میکند و سیستم خنک کننده آن توسط هوای آزاد میباشد.

 

سیتم ترمز BMW

در سیتسم ترمز BMW از سرامیک کربن متخلخل در دیسک و لنت ترمز استفاده میشود. یکی از پیچیده ترین و پیشرفته ترین سیستم های ترمز خودرو در جهان، متعلق به سیستم ترمز BMW میباشد. در این سیستم ترمز، یک رینگ با اصطکاک کربن سرامیک خاکستری به وسیله یک پین به پوشش آلومنیومی وصل می‌شود و انواع مختلف سیستم‌ها و سنسورها مانند بنز برای ایجاد امنیت بالا روی آن کار گذاشته شده‌ است که به طور مستقیم اطلاعات را دریافت و پیاده می‌کند.

در این سیستم، روغن ترمز از داخل سیلندر عبور و مانند هر سیستم هیدرولیکی دیگری، فشار را به چرخ ها منتقل میکند و با اصطکاک نیمه خشکی که ایجاد میشود، باعث متوقف شدن خودرو در کوتاه ترین زمان ممکن میگردد.

لنت ترمز BMW از نوع کربن سرامیکی متخلخل است که تنها نکته در مورد این متریال، هزینه بالای تولید آن میباشد. اما کارکد آن با روغن ترمز ماشین و ایجاد اصطکاک نیمه خشک، باعث ایجاد توان بالایی باری سیستم ترمز BMW شده است.

دیسک کربن سرامیک و لنت ترمز BMW کاملا ضربه گیر هستند و سر و صدای ایجاد شده ناشی از ترمز بسیار کاهش میابد. در ترمزهای عادی اگر به هر نحوی سیستم ترمز مرطوب شود یا به آن آبی برسد، ترمز به دلیل افت اصطکاک دچار مشکل میشود اما در این نوع سیستم ترمز BMW به دلیل جذب آب و رطوبت توسط فیبر کربن سرامیکی، هیچ تغییری در ضریب اصطکاک به وجود نمی آید. نقطه ذوب آن به طور تقریبی از تمام فلزات شناخته شده بالاتر است که این مورد برای سیستم ترمز بسیار ایده آل است.

نکته بسیار مهم در سیستم ترمز BMW خنک کاری آن است که با عبور دادن جریان هوا با سرعت بالا، این کار با زمان بسیار کمتری انجام میگیرد و باعث خنک شدن لنت ترمز و دیسک یا به طور کلی سیستم ترمز میشود.

 

سخن آخر

به طور کلی میتوان گفت که سیستم ترمز Mercedes-Benz و BMW از ایمن ترین و شناخته شده ترین سیستم های ترمز جهان هستند که با لنت ترمز و دیسک منحصر به فرد و روغن ترمز، عملکرد بهتر و کارایی بالاتری را از خود نشان میدهند.

درباره ترمز ماشین

کارخانه تولیدی و صنعتی ترمز ماشین فعاليت خود را از سال 1350 آغاز و از سال 1357 بعد از تحقیقات مستمر، تولید آزمایشی خود را با پرس کردن لنت بر روی کفشک آغاز نمود.

تماس با ترمز ماشین

گالری تصاویر

آدرس ما

آدرس دفتر مرکزی: خیابان اکباتان، كوچه نفيسي، پاساژ توحيد، شماره 15

 

تلفن:  02133904509

          02133906326