موتور سیکلت و انواع آن

موتور سیکلت گونه ای از وسیله نقلیه است که به صورت های دو، سه و چهار چرخ ساخته می شود. اولین موتور سیکلت در سال 1885 در اشتوتگارت توسط گوتلیب دایملر و ویلهلم مایباخ، مخترعین آلمانی، ساخته شد.

 

اجزای تشکیل دهنده موتور سیکلت

موتور، سیلندر، سر سیلندر، اگزوز، صحفه کلاچ، زین، باک بنزین، رادیاتور آب یا روغن و شاسی.

 

انواع موتور سیکلت

به طور کلی موتور سیکلت ها به 6 دسته طبقه بندی می گردند:

  1. موتور سیکلت های جاده رو

این گروه از موتور سیکلت ها مناسب برای جاده های آسفالتی و هموار بوده و بیشترین تعداد مصرف کننده در بین سایر گروه های موتور سیکلت را دارد. حجم این نوع از موتورها معمولا از 125 سی سی است و حداکثر سرعتی که برای اینگونه موتورها طراحی شده است، 120 الی 200 کیلومتر بر ساعت میباشد.

موتور سیکلت های جاده رو به انواع مختلفی تقسیم میگردند:

  • موتور سیکلت های کروز یا تفریحی
  • موتور سیکلت های مسابقه ای
  • موتور سیکلت های مسافرتی
  • موتور سیکلت های استاندارد یا شهری

 

  1. موتور سیکلت های فراجاده ای یا آفرود

همان طور که از اسم این گونه از موتور سیکلت ها پیداست، موتورهای فرا جاده ای یا آفرود برای جاده های ناهموار و غیر آسفالت طراحی شده و استفاده اصلی آنها برای مکان های برون شهری مانند کویر، بیابان و مسیرهای پوشیده از درخت میباشد. مکان هایی که مهمترین مشخصه آنها پستی و بلندی، ناهمواری، باتلاق، صخره و تپه فراوان است.

موتور سیکلت های فرا جاده ای خود به 4 دسته تقسیم میشوند:

  • موتور کراس
  • موتور سیکلت های دو منظوره
  • موتور سیکلت های رالی
  • موتور سیکلت های تریال

 

  1. اسکوترها

این گونه از موتور سیکلت ها برای جاده های صاف و هموار طراحی شده اند. بارزترین مشخصه  این اسکوترها، چرخ های کوچک و بدنه اسپرت آنهاست. به طور معمول سیستم ترمز جلو ای موتور دیسکی و سیتم ترمز عقب آن از نوع لنتی است که هر دوی آنها با اهرم دستی کار میکنند و همین امر سبب میشود که رانندگی با آنها سهل و آسان باشد. در کشور های اروپایی بیشتر خانم ها و جوانان طرفدار این نوع از موتور سیکلت ها میباشند.

 

  1. موتورهای گازی

موتورهای گازی را میتوان ترکیبی از موتور سیکلت و دوچرخه دانست که معمولا برای تقویت نیروی موتور نیز از پدال هایی مانند دوچرخه در آن استفاده میشود. این گونه از موتورها بدون گیربکس کار میکنند. به این معنی که سیستم انتقال نیروی آنها بدون دنده میباشد. این موتورها کاربرد درون شهری داشته و بیشتر مناسب برای مسافت های کوتاه هستند.

 

  1. موتور سکلت های کوچک یا مینی

از مشخصه های موتور سیکلت های مینی میتوان به چرخ های کوچک، فاصله کم بین دو چرخ و ارتفاع کم زین اشاره کرد. کاربری این نوع از موتور سیکلت ها برای مصارف درون شهری است و بیشتر مناسب نوجوانان میباشد. چرا که جنبه تفریحی و آموزشی دارد. این موتور بدون روشنایی، استارت برقی و تجهیزات اضافی بوده و برای استفاده از آن نیازی به داشتن گواهینامه نیست. لذا لازم به ذکر است که اینگونه از موتورها مجاز به حرکت در جاده ها و بزرگراه ها نیستند.

 

  1. موتور سیکلت های همه جا رو (A.T.V)

نام گذاری این موتور سیکلت ها به این علت است که میتوانند در همه مکان های ناهموار و سنگلاخ و در هر شرایط آب و هوایی از آنها استفاده کرد. موتورهای همه جا رو به دلیل نحوه طراحی، شکل ظاهری و فنر بندی خاصی که دارند قادر هستند در مناطق کوهستانی، جنگلی، صحراها و ساحل دریا حرکت کنند.

 

 

 

خواندن 1501 دفعه
این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

درباره ترمز ماشین

کارخانه تولیدی و صنعتی ترمز ماشین فعاليت خود را از سال 1350 آغاز و از سال 1357 بعد از تحقیقات مستمر، تولید آزمایشی خود را با پرس کردن لنت بر روی کفشک آغاز نمود.

تماس با ترمز ماشین

گالری تصاویر

آدرس ما

آدرس دفتر مرکزی: خیابان اکباتان، كوچه نفيسي، پاساژ توحيد، شماره 15

 

تلفن:  02133904509

          02133906326