معرفی سیستم ترمز Mercedes-Benz و BMW

یکی از مهمترین اجزای تشکیل دهنده هر خودرو، سیستم ترمز میباشد که بخشی از سیستم امنیتی خودرو محسوب میگردد. در گذشته ترمزها با بهره گیری از اصطکاک خشک عمل میکردند. اما با آمدن ترمزهای هیدرولیکی با استفاده از روغن ترمز و دیسک و لنت ترمز، این تکنولوژی کاملا دگرگون شد.

در این مقاله میخواهیم به طور مختصر نحوه عملکرد سیستم ترمز اتومبیل های دو برند معروف دنیا را شرح دهیم.

 

سیستم ترمز Mercedes-Benz

سیستم ترمز بنز به سیستم ترمز سنسوترونیک شهرت دارد. در این سیستم ترمز ، دیسک و لنت ترمز حرف اول را میزنند ولی سیستم ترمزی که کارخانه بنز معرفی میکند به Sensotronic Brake Control (SBC) مشهور است که برای اولین بار بر روی مدل R230 SL-Class‌ به کار گرفته شد. حال سوالی که مطرح میشود این است که مکانیزم این سیستم ترمز چگونه است؟

در سیستم هیدرولیک معمولی زمانی که راننده فشاری را روی پدال ترمز وارد می آورد، در واقع فشار روی سیلندر حاوی روغن ترمز وارد میشود که فشا هیدرولیک را به چرخ ها منتقل میکند و این فشار به وسیله دیسک و لنت ترمز بنز دریافت و به صورت اصطکاک ظاهر میگردد. این نوع از سیستم های ترمز تا سال 2001 مورد استفاده بود و سیستم سنسوترونیک به شکل دیگری عمل میکند.

سیستم الکتروهیدرولیک دارای یک منبع سیال در فشار بالاست و وسیله پیستون آن است که این این فشار را به دیسک و لنت ترمز برساند. در این حالت زمانی که راننده پدال ترمز را میفشارد، سیستم الکترونیکی ترمز میزان فشار متناسب را محاسبه کرده و این فشار را به وسیله منبع به چرخ ها و لنت ترمز و دیسک وارد میکند. در اینجا سنسورهایی وجود دارد که میزان تغییرات ناگهانی شتاب را اندازه گیری میکنند تا ترمز را خیلی خوب هدایت کنند.

این سیستم باعث میشود تا میزان کار راننده در ترمزگیری کم شده و راننده در تزافیک های سنگین از بابت گرفتن ترمز خسته نشود. نکته قابل توجه در مورد این ترمز ها این است که اگز به طور مرتب چک شوند، احتمال خراب شدن سیستم الکترونیک و سنسورها به میان چشم یری کاهش میابد و دیسک و لنت ترمز نیز در این فرآیند مانند سیستم هیدرولیکی به طور عادی فعالیت میکنند. سیستم های جدید ترمز همچنان از روغن ترمز به عنوان منبع ایجاد فشار استفاده میکند و سیستم خنک کننده آن توسط هوای آزاد میباشد.

 

سیتم ترمز BMW

در سیتسم ترمز BMW از سرامیک کربن متخلخل در دیسک و لنت ترمز استفاده میشود. یکی از پیچیده ترین و پیشرفته ترین سیستم های ترمز خودرو در جهان، متعلق به سیستم ترمز BMW میباشد. در این سیستم ترمز، یک رینگ با اصطکاک کربن سرامیک خاکستری به وسیله یک پین به پوشش آلومنیومی وصل می‌شود و انواع مختلف سیستم‌ها و سنسورها مانند بنز برای ایجاد امنیت بالا روی آن کار گذاشته شده‌ است که به طور مستقیم اطلاعات را دریافت و پیاده می‌کند.

در این سیستم، روغن ترمز از داخل سیلندر عبور و مانند هر سیستم هیدرولیکی دیگری، فشار را به چرخ ها منتقل میکند و با اصطکاک نیمه خشکی که ایجاد میشود، باعث متوقف شدن خودرو در کوتاه ترین زمان ممکن میگردد.

لنت ترمز BMW از نوع کربن سرامیکی متخلخل است که تنها نکته در مورد این متریال، هزینه بالای تولید آن میباشد. اما کارکد آن با روغن ترمز ماشین و ایجاد اصطکاک نیمه خشک، باعث ایجاد توان بالایی باری سیستم ترمز BMW شده است.

دیسک کربن سرامیک و لنت ترمز BMW کاملا ضربه گیر هستند و سر و صدای ایجاد شده ناشی از ترمز بسیار کاهش میابد. در ترمزهای عادی اگر به هر نحوی سیستم ترمز مرطوب شود یا به آن آبی برسد، ترمز به دلیل افت اصطکاک دچار مشکل میشود اما در این نوع سیستم ترمز BMW به دلیل جذب آب و رطوبت توسط فیبر کربن سرامیکی، هیچ تغییری در ضریب اصطکاک به وجود نمی آید. نقطه ذوب آن به طور تقریبی از تمام فلزات شناخته شده بالاتر است که این مورد برای سیستم ترمز بسیار ایده آل است.

نکته بسیار مهم در سیستم ترمز BMW خنک کاری آن است که با عبور دادن جریان هوا با سرعت بالا، این کار با زمان بسیار کمتری انجام میگیرد و باعث خنک شدن لنت ترمز و دیسک یا به طور کلی سیستم ترمز میشود.

 

سخن آخر

به طور کلی میتوان گفت که سیستم ترمز Mercedes-Benz و BMW از ایمن ترین و شناخته شده ترین سیستم های ترمز جهان هستند که با لنت ترمز و دیسک منحصر به فرد و روغن ترمز، عملکرد بهتر و کارایی بالاتری را از خود نشان میدهند.

خواندن 2487 دفعه
این مورد را ارزیابی کنید
(2 رای‌ها)

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

درباره ترمز ماشین

کارخانه تولیدی و صنعتی ترمز ماشین فعاليت خود را از سال 1350 آغاز و از سال 1357 بعد از تحقیقات مستمر، تولید آزمایشی خود را با پرس کردن لنت بر روی کفشک آغاز نمود.

تماس با ترمز ماشین

گالری تصاویر

آدرس ما

آدرس دفتر مرکزی: خیابان اکباتان، كوچه نفيسي، پاساژ توحيد، شماره 15

 

تلفن:  02133904509

          02133906326